top of page

PUBLICATIONS

books

C. Fernandes, M. D. Silva, T. M. Hora (eds.), A música como profissão: percursos, estatuto e associativismo em Portugal (1750-1985). Lisbon, Edições Colibri. (in preparation)
F. Esposito, «Fin Qui Ho Parlato...» - a condição profissional dos músicos na Lisboa oitocentista e outros ensaios. Lisbon, Edições Colibri, 2022.
C. Fernandes, M. A. Rancel (eds.), A imprensa como fonte para a história da interpretação musical. Lisboa, BNP/INET-MD, 2021.
A. M. Cardoso,  José dos Santos Pinto: retrato de um músico professional durante o Estado Novo . Lisbon, Edições Colibri. 2019.
L. Cymbron, Francisco de Sá Noronha (1820-1881): um músico português no espaço atlântico, Famalicão, Edições Humus-CESEM, 2019.
chapters

book chapters

C. Fernandes, “Tra cappelle, palazzi e teatri: i percorsi professionali dei cantanti al servizio di Giovanni V e di Maria Anna d’Asburgo”, in G. Raggi e L. S. Carneiro (eds.), Filippo Juvarra, Domenico Scarlatti e il ruolo delle donne nella promozione dell’opera in Portogallo. Roma, Editoriale Artemide, 2021, pp. 157-180.
M.J. Albuquerque, "Music Printing and Publishing in Portugal (1750-1850) : The Rise of a New Industry", in M. Sala (ed.), Music Publishing and Composers (1750-1850), Turnhout, Bélgica: Brepols, 2020, pp. 239-255
A. M. Cardoso, “Sociedade Filarmónica Lobelhense: from past to future”, in D. Sagrillo (ed.), Alta Musica, Weikersheim, Margraf Publishers GmbH, 35, 2020, pp. 55-62.
AM Cardoso, “António Abrantes Almeida: maestro of Abrunhosa do Mato's wind band", in N. Amendola, G. Sciommeri, A. Cosentino (eds.), Music, individuals and contexts: dialectical interaction , Roma: Univresitalia/Società Editrice di Musicology, 2019, pp. 463-468.
H. Sá, "Women students in the Real Academia de Amadores de Música of Lisbon: The violin class in the transition from the late 19th to the early 20th century" in H. Marinho, MR Pestana, MJ Artiaga, R. Penha (eds ), Hidden archives, hidden practices: debates about music-making. Aveiro: UA Editora, 2020.
F. Esposito, “The Concertante Symphony as 'Musical Metaphor': The Role of Orchestral Music in the Concert Practice of Liberal Lisbon (1822-1853)”, in J. I. Suárez García, R. Sobrino (eds), Symphonism in Nineteenth-Century Europe , Turnhout, Brepols, 2019 (Speculum Musicae, 35), pp. 319-336.
C. Fernandes, “Portuguese Young Musicians under Royal Patronage in Rome and their Relations with the National Church: Some Pieces of the Puzzle,” in M. Berti, É. Corswaren, J. Morales (eds), Music and the Identity Process: The National Churches of Rome and their Networks in the Early Modern Period, "Musical Epitome", Turnhout, Brepols, 2019, pp. 389-394.
TM Hora, “Pioneering early music recordings in Portugal: the impact of producer Simões da Hora and engineer Hugo Ribeiro in the 'golden days' of Valentim de Carvalho", in N. Amendola, G. Sciommeri, A. Cosentino (eds.) , Music, individuals and contexts: dialectical interaction , Roma: Univresitalia/Società Editrice di Musicologia, 2019, pp. 275-286.
FM Jalôto, “Antonio Tedeschi, 'Sanctæ Patriarchalis Ecclesiæ Regius Cantor': an Italian musician on the court of John V”, in P. Diez del Corral (ed),  Politics and the Arts in Lisbon and Rome. The Roman Dream of John V of Portugal,  Oxford University Studies in the Enlightenment, Liverpool University Press, 2019, pp. 163-186.
J. Silva, “Portugal, Mechanised Entertainment, and the Second Industrial Revolution”, in M. Sala (ed.), Music and the Second Industrial Revolution , Turnhout, Brepols, 2019, pp. 57-80.
articles

articles

M.J. Albuquerque; H.S. Pinto; J. Borbinha; L. Santos, Luís; T. Teixeira, "PROFMUS Application: Development, Status, and Future Progress”, in S. Münnich; D. Rizo (ed.) Music Encoding Conference 2021, Humanities Commons, 2022, pp. 125-130.
A. M. Cardoso, “A construção de um perfil de músico lato e multifacetado no contexto das bandas filarmónicas e militares durante o Estado Novo: o caso dos músicos do Quinteto Nacional de Sopro”, in Estudios Bandísticos: Wind Band Studies, vol. 4, Asociación Nacional de Directores de Banda, 2020.
P. Diez Del Corral Corredoira, C. Fernandes, "Del Tajo al Tíber: la formación de músicos y artistas portugueses en Roma durante el reinado de Juan V (1707-1750)", in Revista de Historia Moderna. Anales de la Universidad de Alicante , nº 38, October 2020, pp. 326-359.
H. Sá, “O violino em Portugal no primeiro quartel do século XX: perspectiva sobre a Escola de Música do Conservatório de Lisboa" in Post-ip: Magazine of the International Forum for Studies in Music and Dance , No. 5, November 2020, pp. 51-63.
L. M. Santos, “José Viana da Mota and the institutions of Lisbon's musical life in the 1910s”, in Revista Portuguesa de Musicologia , 7/2, 2020, pp. 265-290.
C. Fernandes, “Michel’angelo Lambertini y la novedad de los «conciertos históricos» con instrumentos antiguos en Lisboa (1906): arqueología musical y cosmopolitismo”, in Revista de Musicologia (SEDEM - Sociedad Española de Musicologia), vol. XLII, No. 1, 2019, pp. 153-182.
H. Sá, "As sonatas de Ludwig van Beethoven para piano e violino por Alexandre Rey Colaço e Júlio Cardona: uma revisitação dos concertos de 1915 através da imprensa da época" in Post-ip: Magazine of the International Forum for Studies in Music and Dance,  vol. 4 No. 4, September 2019, pp. 106 - 115.
M.J. Albuquerque; H.S. Pinto; J. Borbinha, “A heterogeneidade na representação da informação musical: proposta de uma ontologia para a música", in Atas Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas, N.º 13 (2018): Sustentabilidade e Transformação.
F. Esposito, "En dirección a la América del Sur: los pasos ibéricos de Sigismund Thalberg y la modernización de la actividad concertística del siglo XIX”, in J. M.López (ed), Músicas coloniales a debate. Procesos de intercambio euroamericanos, ICCMU - Música Hispana. Textos. Estudios, Número 22, Madrid, 2018, pp. 401-409.
C. Fernandes, “As últimas sonoridades do Absolutismo monárquico: a actividade musical na Patriarcal de Lisboa entre 1792 e 1834”, in thematic dossier "Music and royal power in Portugal in the 18th century: repertoires, interpretive practices and cultural transfers", in Portuguese Journal of Musicology, vol. 5, no. 2, 2018, pp. 253-298.
D. Vinagre, “João Baptista André Avondano: Um percurso formativo invulgar sob patrocínio real”, in thematic dossier "Music and royal power in Portugal in the 18th century: repertoires, interpretive practices and cultural transfers" (coord. Cristina Fernandes), in Portuguese Journal of Musicology, vol. 5, no. 2, 2018, pp. 203-227.
Thesis

theses

D. Vinagre, O violoncelo na música sacra em Portugal entre 1750 e 1834, PhD Thesis in Musicology (Historical Musicology) - NOVA/FCSH, 2021.
T. Teixeira (collaborator), Ser Músico em Portugal: Publicação e Visualização de Dados com Solução Mediawiki e Arquitetura MVC, Master Thesis in Telecommunications and Informatics Engineering - IST, 2021.
L. F. Santos, Flexible Data Management and Publication with Mediawiki, Master Thesis in Telecommunications and Informatics Engineering - IST, 2020.
H. Sá, O Violino em Portugal na Primeira República: Contextos, Protagonistas e Repertórios. PhD Thesis in Music - University of Aveiro, 2021 - submitted
A. M. Cardoso, A regulação da atividade musical e a construção de um estatuto dos músicos: o caso do Quinteto Nacional de Sopro. PhD Thesis in Music (Ethnomusicology) - University of Aveiro - in progress
F. M. Jalôto, Antonio Tedeschi (1702-1770): "Doutíssimo Professor Músico de Sua Majestade" - Percurso Biográfico; Perfil Artístico; Estudo e Análise da Obra. PhD Thesis in Musical Sciences (Historical Musicology) - NOVA/FCSH  - in progress
A. Machado, A Irmandade de Santa Cecília em Portugal (1603-1834): Uma Abordagem Socioprofissional do Músico.  PhD Thesis in Musical Sciences (Historical Musicology) - NOVA/FCSH  - in progress
R. Pinto,  A emergência de uma cultura sinfónica em Lisboa (1846-1911) . PhD Thesis in Musical Sciences (Historical Musicology) - NOVA/FCSH  - in progress
bottom of page